Jó gyakorlatok
KOR- TÁRS
Pályaorientációs csoportos foglalkozás kortárssegítőkkel
A Debrecen Megyei Jogú Város Ifjúsági Önkormányzata (továbbiakban: DIÖK) 2008-ban kezdte meg működését. Elsődleges célunk, hogy a debreceni fiataloknak minőségi programokat szervezzünk, igényeikhez mérten segítsünk nekik, és hogy képviseljük érdekeiket különböző fórumokon. Gyakran szervezünk képzéseket, fórumokat, ahol a fiatalok nem csak új ismeretekre tehetnek szert, de gyakran barátságokat is kötnek, illetve tapasztalatot is cserélnek. Mint városi ifjúsági önkormányzat, kiemelt partnereként a Debreceni Ifjúsági Ház is részt vesz a projekt megvalósításában.
- A Kor- Társ pályaorientációs program célja
A pályaorientációs csoportos foglalkozás célja, hogy a pályaválasztás előtt álló tanuló megszerezze a szükséges tájékozottságot a foglalkozások/pályák területén ahhoz, hogy a pályája alakításának aktuális lépéseit tervezni tudja, megalapozza az egyéni kompetenciáikhoz, életpálya-elképzeléseikhez illeszkedő pályaválasztást, a sikeres elhelyezkedés érdekében. Tegye mindezt olyan, életkorban hozzá közel álló középiskolás fiatalok segítségével, akik a leghitelesebben tudják megosztani középiskolai tapasztalataikat, élményeiket.
- A Kor- Társ pályaorientációs program célcsoportja
- általános iskolai tanulók, akik pályaválasztási döntés előtt állnak.
Célcsoport, amelynek a program különösen ajánlott
- azok a továbbtanulás előtt álló tanulók, akik általános iskolai tanulmányaikat 3 éven belül befejezik (6-7-8. évfolyam)
- A Kor- Társ pályaorientációs program tartalma
A foglalkozások menete a pályaismeret és a választható helyi középiskolák sajátosságainak ismerete köré fűződik.
A pályaismeret fontosságát nem lehet elvitatni a pályaorientációs folyamatban. Változó világunkban olyan információmennyiséggel kell megküzdeni a pályák világára vonatkozóan, amely nehézséget jelent sok pályaválasztó számára. Tapasztalatok mutatják, hogy a választható pályákkal, szakmákkal való ismerkedést érdemes már a pályaválasztási döntés meghozatala előtt 2-3 évvel elkezdeni (6-7. évfolyam), így kellő idő jut az információszerzésre és a döntés megalapozására.
- Tevékenységek, tervezett programok
- játékos vetélkedő: ahol okostelefon segítségével kell a kérdéseket megválaszolni. A gyerekek 5 fős csapatokat alkotnak. Csapatonként egy okostelefonra van szükség, amelyre a gyerekek letöltenek egy online játékprogramot (Kahoot). (Az alkalmazás fut Apple iOS, Android és Windows rendszereken is.) A kérdéseket kivetítjük, a csapattagok pedig közösen kiválasztják a telefonon megjelenő lehetőségekből a helyes választ.
A pályaorientációs vetélkedő célja a pályák világának megismerése. A kérdések megválaszolása közben a tanulható szakmákról és az azokhoz kapcsolódó tevékenységekről, eszközökről gyűjtött információ feldolgozása történik.
Kérdések, melyekkel a tanulók játékos formában találkoznak:
- Milyen szakmákat lehet elsajátítani a helyi középiskolákban?
- Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ezekben a szakmákban?
- Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgoznia a szakma képviselőinek?
- (szerszámok, műszerek, gépek…)
- Milyenek a munkakörülmények?
- Milyen fizikai igénybevétellel, megterheléssel jár a munkavégzés?
- Milyen környezeti ártalmakkal, hátrányokkal járhat a szakma gyakorlása?
- Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a szakma?
- Milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni ehhez a szakmához?
- Milyen érdeklődési kör a legelőnyösebb ebben a szakmában?
- Milyen iskolai előképzettségre van szükség?
- Mennyi ideig tart a szakképzés?
- Mit kell tanulni a szakképzés során?
- Milyen az adott szakma társadalmi megbecsültsége?
- Milyenek a kereseti lehetőségek, elhelyezkedési kilátások?
- Melyek a szakképesítéssel betölthető munkakörök?
- közönségtalálkozó: meghívunk néhány a szakmát még most tanuló, de már akár országos szakmai versenyeken kiemelkedően szereplő, sikereket elért középiskolás diákot vagy különböző szakmák képviselőit, akiknek a munkája, az elért sikerei, eredményei érdekelhetik és motiválhatják a gyerekeket.Segítségükkel betekinthetünk mesterségeik részleteibe, megismerhetjük szakmájuk szépségeit, de árnyoldalait is. A közönségtalálkozó egy személyes hangvételű, kötetlen beszélgetés, amelynek keretében az érdeklődők választ kapnak kérdéseikre.
- filmvetítés: szakmabemutató filmek vetítése, szakmákhoz kapcsolódó kérdések megválaszolása, megbeszélése
- Kor- Társ pályaorientációs program módszertana
A csoportos pályaorientációs foglalkozások eszköze az információnyújtás, a korosztály igényeihez alakított játékos formában, és a megtapasztalt élmények megbeszélése. A gyerekeknek nemcsak az információhoz való hozzájutásra van lehetőségük, hanem annak megvitatására is. Ráadásul mindezt életkorban hozzájuk közel álló középiskolás fiatalok segítségével teszik, de természetesen pályaorientációs szakember felügyeletével.
A foglalkozás eredményeként, felismerik és tudatosul bennük, hogy ismereteik állandó frissítésére, bővítésére van szükség, hiszen csak így tudnak eligazodni a számukra felkínált pályák között, s később a megszerzett ismeretekkel könnyebben léphetnek be a középiskolák világába.