Helyszín: Nyíregyháza
Téma: kortárssegítés, önsegítés
Februárban folytatódott műhelysorozatunk. A helyszín Nyíregyháza volt ismételten, a téma pedig a kortárssegítés és önsegítés.
Az első napon először az ausztriai és magyarországi helyzetről hallgathattunk meg előadásokat. Mindkét országban léteznek kortárssegítő csoportok, első sorban a középiskolai rendszerhez kapcsolódva. A magyarországi középiskolákban alapvetően a prevencióhoz köthető csoportok fellelhetőek, egy-egy középiskolában általában 5-6 fiatal van, akik képzést követően kortárssegítőkké tudnak válni, jellemzően 12. osztályosok. Hasonló helyzet van Ausztriában is, ezen a téren a két ország helyzete nagyon egyforma. Az önsegítésben alapvetően azon szervezetek, lehetőségek kerültek terítékre, ahol a fiatalok különböző módszerekkel tudnak kompetenciát fejleszteni, első sorban a tanulás területén. A délután ugyanezen témakörökben a szerb és román viszonyokat vizsgálta. Sajnos Szerbiában gyakorlatilag semmiféle ilyenről nem tudtak a partnerek beszámolni, ahogyan Romániában is csak elvétve találhatóak példák a kortárssegítésre, de minden esetben csakis egy-egy csoport az, aki mindezt fontosnak véli, szervezetten, ahogyan az jellemző Magyarországra vagy Ausztriára nem létezik.
A második napon a NEET fiatalokról hallhattunk előadást, tisztáztuk a fogalmakat a szakemberekkel. A NEET fiatalok bevonása hasznos lenne társadalmi szempontból, mégis nagyon nehezen elérhetőek és bevonhatóak, sem a munkaerő piacra, sem az oktatásba nem vagy csak nagyon nehezen tudjuk elérni. Éppen ezért is kerültek előtérbe olyan módszerek – játék, virtuális játékok, tehetségfejlesztő programok -, melyekkel ezen fiatalok egy része mégis csak elérhető és mobilizálható. Több olyan eszközt és nem-formális módszert is megvizsgáltunk és megvitattunk, melyekkel elérhetőek ezen fiatalok. Délután megvizsgáltuk, hogy a segítő csoportok miben, mely területeken tudnak hasznosulni – lásd prevenció, vagy tehetséggondozás -, és ezeket hogyan lehetne széles körben terjeszteni.
A harmadik napon az európai trendeket vizsgáltuk meg, hol, milyen eredmények vannak és hogyan állnak az egyes társadalmak a NEET fiatalok bevonására illetve a kortárssegítéshez. Ezt követően jó gyakorlatokat vizsgálhattunk meg a négy országból, majd ellátogattunk a nyíregyházi kortárssegítő csoporthoz a Kölcsey gimnáziumba. Ezt követően a kreatív munkáé volt a főszerep, ahol a szakemberek csoportjai összeállították saját kortárssegítő csoportjaikat.
A negyedik napon értékeltünk és előkészítettük a márciusi eseményeket.