A projekt bemutatása,,hu,várható eredmények,,hu, elindítása,,hu,Projektünkben olyan ifjúsági szolgáltatók kívánnak szakmailag fejlődnek,,hu,akik hazájukban mind ifjúsági házat működtetnek,,hu,fiatalokkal foglalkoznak,,hu,képeznek,,hu,értük tevékenykednek,,hu,Azt szeretnénk közösen elérni,,hu,hogy egyrészt egymástól jó gyakorlatokat,,hu,módszereket tudjunk átvenni,,hu,ezeket kiegészítve nagyobb tapasztalattal rendelkező szakértőktől újabb jó gyakorlatokat,,hu,módszereket megtanulni,,hu,átvenni,,hu,majd mindezeket a magyarországi szakemberek részére továbbadni,,hu,Különös figyelmet fordítunk arra,,hu,hogy osztrák partnerünkön keresztül az ausztriai jó gyakorlatok és szolgáltatások nagy számban megjelenjenek a projektünkben,,hu
Projektünkben olyan ifjúsági szolgáltatók kívánnak szakmailag fejlődnek, akik hazájukban mind ifjúsági házat működtetnek, fiatalokkal foglalkoznak, képeznek, értük tevékenykednek. Azt szeretnénk közösen elérni, hogy egyrészt egymástól jó gyakorlatokat, módszereket tudjunk átvenni, ezeket kiegészítve nagyobb tapasztalattal rendelkező szakértőktől újabb jó gyakorlatokat, módszereket megtanulni, átvenni, majd mindezeket a magyarországi szakemberek részére továbbadni. Különös figyelmet fordítunk arra, hogy osztrák partnerünkön keresztül az ausztriai jó gyakorlatok és szolgáltatások nagy számban megjelenjenek a projektünkben, azokból minél többet át tudjuk benni és átadni a magyarországi ifjúsági szereplők és szakemberek számára,,hu,Ausztriában komoly hagyományai vannak az ifjúsági házaknak és szolgáltatásaiknak,,hu,így tőlük sok értékes jó gyakorlatot és módszert tudunk majd adaptálni,,hu,Programunk első részérében áttekintjük,,hu,és minden résztvevő számára egyértelműsítjük,,hu,hogy mit szeretnénk elvégezni,,hu,ez egy kick-off meeting lesz,,hu,itt alakítjuk ki a feladatokat,,hu,a közös kommunikációt,,hu,a kapcsolattartás szintereit,,hu,Ezt követően egy ifjúsági konferenciát szervezünk meg,,hu,melyen a szakma,,hu. Ausztriában komoly hagyományai vannak az ifjúsági házaknak és szolgáltatásaiknak, így tőlük sok értékes jó gyakorlatot és módszert tudunk majd adaptálni.
Programunk első részérében áttekintjük, és minden résztvevő számára egyértelműsítjük, hogy mit szeretnénk elvégezni, ez egy kick-off meeting lesz, itt alakítjuk ki a feladatokat, a közös kommunikációt, a kapcsolattartás szintereit. Ezt követően egy ifjúsági konferenciát szervezünk meg, melyen a szakma, a fiatalokkal foglalkozó szervezetek részére mutatjuk meg az ifjúsági információszolgáltatás területét,,hu,kihívásait,,hu,egyúttal a résztvevők is bemutatják saját ifjúságügyi helyzetüket,,hu,A projekt következő szakaszában Magyarországon és Romániában legalább,,hu,fős kutatást végzünk el a területhez,,hu,illetve a témakörhöz kapcsolódóan,,hu,Mivel minden projektrésztvevő az ifjúságügyben tevékenykedik,,hu,így a szakemberek elérése könnyen megoldott,,hu,magyar részről benne vagyunk minden releváns országos ifjúsági,,hu,ifjúságszakmai szervezetben,,hu,és ugyanez elmondható romániai partnereinkről is,,hu,Magyar Ifjúsági Értekezlet,,hu, fontosságát, kihívásait, egyúttal a résztvevők is bemutatják saját ifjúságügyi helyzetüket. A projekt következő szakaszában Magyarországon és Romániában legalább 100-100 fős kutatást végzünk el a területhez, illetve a témakörhöz kapcsolódóan. Mivel minden projektrésztvevő az ifjúságügyben tevékenykedik, így a szakemberek elérése könnyen megoldott; magyar részről benne vagyunk minden releváns országos ifjúsági, ifjúságszakmai szervezetben (Ifjúsági Szolgáltatók Országos Szövetsége, Nemzeti Ifjúsági Tanács, Eurodesk, Magyar Ifjúsági Konferencia) és ugyanez elmondható romániai partnereinkről is (Magyar Ifjúsági Értekezlet, Romániai Ifjúságszakmai Társaság,,hu,A kutatást és annak eredményeit követően egy előre meghatározott tematika szerint műhelyeket tartunk a partnerek és magyar szakemberek bevonásával,,hu,illetve releváns szakértőket az Európai Unió országaiból,,hu,Mivel minden együttműködő nemzetközi ifjúsági területen is tevékenykedik,,hu,ezért uniós szakértők bevonása szintén nem fog problémát okozni,,hu,A konferenciát követően egy olyan műhelyt szervezünk meg,,hu,melyen részleteiben is átbeszéljük a partnerekkel az egyes műhelyeket,,hu,tanulmányutakat,,hu,egyúttal közösen határozzuk meg az egyes műhelyek találkozók részleteit is,,hu). A kutatást és annak eredményeit követően egy előre meghatározott tematika szerint műhelyeket tartunk a partnerek és magyar szakemberek bevonásával, illetve releváns szakértőket az Európai Unió országaiból. Mivel minden együttműködő nemzetközi ifjúsági területen is tevékenykedik, ezért uniós szakértők bevonása szintén nem fog problémát okozni. A konferenciát követően egy olyan műhelyt szervezünk meg, melyen részleteiben is átbeszéljük a partnerekkel az egyes műhelyeket, tanulmányutakat, egyúttal közösen határozzuk meg az egyes műhelyek találkozók részleteit is. A projekt következő szakaszában műhelyeket és tanulmányutakat szervezünk meg,,hu,egymásra épülve,,hu,napos műhelyek között tanulmányutakra is megyünk,,hu,itt terepen tapasztaljuk meg,,hu,hogy az országban más ifjúsági szolgáltatók hogyan működnek és dolgoznak,,hu,egyúttal számukra is átadjuk az időközben megszerzett tapasztalatainkat személyesen is és bemutatjuk projektünket,,hu,annak célkitűzéseit,,hu,A projekt első részének a végén ismételten tartunk egy szakmai konferenciát a disszeminálás és információátadás jegyében,,hu,A szolgáltatás rendszerű ifjúsági munka jellemzően a nagyobb településeken található meg,,hu,Mivel,,hu, egymásra épülve. A 4 napos műhelyek között tanulmányutakra is megyünk; itt terepen tapasztaljuk meg, hogy az országban más ifjúsági szolgáltatók hogyan működnek és dolgoznak, egyúttal számukra is átadjuk az időközben megszerzett tapasztalatainkat személyesen is és bemutatjuk projektünket, annak célkitűzéseit. A projekt első részének a végén ismételten tartunk egy szakmai konferenciát a disszeminálás és információátadás jegyében, valamint még a projektszakasz közben elkészítjük az első év tapasztalatait összegző módszertani kiadványunkat, melyet nyomdai úton is kiadunk, illetve online formában elérhetővé teszünk mindenki számára. A projekt első teljes évének végén 25 magyar szakember részére tréninget tartunk és a megszerzett tudásunkat, tapasztalatainkat közvetlenül is a magyar ifjúsági szakma részére átadjuk. Fontosnak tartjuk a folyamatos értékelést, ezért egy értékelő műhelyt is beterveztünk, mely egyrészt szakmailag tekinti át a projektben résztvevőknek az elvégzett munkát, másrészt meghatározzuk benne az elkövetkező 1 év további cselekvéseit. A projekt második évében szintén tematikus műhelyeket szervezünk az első év metodikája szerint, valamint tanulmányutakat, illetve szintén elkészítjük a 2. év tapasztalatait összefoglaló módszertani kiadványt. A műhelyeken, tanulmányutakon fókuszcsoportos kutatást is végzünk, ezzel is alátámasztva a projektről készülő nagykutatási kiadványunkat, melyet a projekt végén adunk ki kötet formájában, illetve természetesen elérhetővé tesszük mindenki számára online is honlapjainkon, facebook oldalainkon. A kutatási tevékenység tehát folyamatosan végigkíséri a projektet, így tudunk olyan minőségű kutatási tanulmányt kiadni, amelyből más szakemberek is tudást és tapasztalatokat vehetnek át. Éppen ezért is végzi szociológus a kutatást projektünkben.
Projektünkben fejleszteni szeretnénk az ifjúsági munkát, egyrészt az ifjúsági házakhoz kapcsolódó információszolgáltatást és egyéb szolgáltatásokat (rendezvények, képzések, tanácsadás, információ, közösségfejlesztés, közösségszervezés, stb.), másrészt a felkereső munkát illetve a virtuális ifjúsági munkát. Szeretnénk sok jó gyakorlatot és módszert átvenni osztrák partnerünkön keresztül az ausztriai ifjúsági munkából, valamint más uniós szakértőktől.
A szolgáltatás rendszerű ifjúsági munka jellemzően a nagyobb településeken található meg. Mivel, egyrészről a rendelkezésre álló források szélesebb körben elérhetőek,,hu,másrészről a korosztályba tartozó fiatalok száma magasabb,,hu,A fiatalok nagyobb létszáma lehetővé teszi,,hu,hogy a települési ifjúsági munka intézményesülhessen,,hu,ifjúsági ház,,hu,ifjúsági központ keretében,,hu,vagy pedig ifjúsági irodaként,,hu,Ezek az ifjúsági munkának teret adó intézmények gyakran az eddig említett irányzatoknak is helyet adnak,,hu,és túl azon számos,,hu,fiatalok-döntéshozók,,hu,fiatalok-társadalom,,hu,A szolgáltatásokra fókuszáló települési ifjúsági munka elsődlegesen a jelenre koncentrál,,hu, másrészről a korosztályba tartozó fiatalok száma magasabb. A fiatalok nagyobb létszáma lehetővé teszi, hogy a települési ifjúsági munka intézményesülhessen: ifjúsági ház; ifjúsági központ keretében, vagy pedig ifjúsági irodaként. Ezek az ifjúsági munkának teret adó intézmények gyakran az eddig említett irányzatoknak is helyet adnak, és túl azon számos, többnyire ingyenesen elérhető szolgáltatást nyújtanak a helyi fiatalok számára. Az ifjúsági információs és tanácsadó irodák hálózata elterjedt és kiterjedt volt 2011 előtt, azt követően számos ilyen iroda szűnt meg létezni, vagy alakult át teljesen. Mára ezek közül csupán néhány maradt fent, amely egy olyan fennmaradt módszertan, amely a mindennapi kihívások mellett is tud a helyi szükségletekhez igazodni és ezzel példát jelent a nagy tömegekkel végzett települési ifjúsági munkához. A szolgáltatásoknak egyfelől a szükségletekre kell reagálnia, másrészről alapvető kérdésekre szükséges választ adni. Nagyszerű segítség lehet, ha vannak a pályaválasztással és életvezetéssel kapcsolatos tanácsadások, mivel ezek egyike sem olyan, amely többségében a fiatalnak csak úgy saját magától „eszébe jut”. Az elérhetőségük okán azonban természetessé válhat, hogy bizonyos kérdések esetében van hova fordulniuk. A szolgáltatásokat célszerű összeszervezni és együttműködésben kialakítani más szereplőkkel: nevelési tanácsadó, középiskolák pályaválasztási tanácsadói, ifjúságvédelmi felelősök, múzeumpedagógiával foglalkozó szakemberek (stb.). A szolgáltatások tekintetében fontos, hogy alacsony küszöbűek legyenek, mivel így biztosítható, hogy a fiatal számára nem egy újabb intézménnyé válik. Programokon illetve a szolgáltatások igénybevétele kapcsán (pl.: számítógép használat, egyéni tanácsadás) rendszerint vezetnek jelenléti ívet, azonban ezek elfogadhatóak. A nyitott lehetőségeket egy nyitott térben kell megélniük, ahol a nyitottság alatt azt értjük, hogy bárki számára, előfeltételek nélkül elérhető szolgáltatás van, amelyben a partneri viszony kialakítása az egyik fő tényező a fiatalok-felnőttek, fiatalok-döntéshozók, fiatalok-társadalom (stb.) között. A szolgáltatásokra fókuszáló települési ifjúsági munka elsődlegesen a jelenre koncentrál. Azaz a helyben jelentkező szükségletek kielégítése és újabbak fel-színre hozása a célja,,hu,A szolgáltatások rendszere olyan „hálót” biztosít,,hu,amelyhez hozzászervezhetőek egyéb tevékenységek,,hu,érdekképviselet,,hu,és komplex rendszerben megtervezett települési ifjúsági munkát tesz lehetővé,,hu,A fiatalokkal,,hu,a fiatalok között kell foglalkozni,,hu,ott ahol ők megtalálhatóak,,hu,így a következőkben két olyan lehetőséget vázolunk fel,,hu,amelyekkel ezt megtehetjük,,hu,A felkereső ifjúsági munka lényege,,hu,hogy nem egy zárt térben gondolkodunk,,hu,mint például egy ifjúsági iroda,,hu. A szolgáltatások rendszere olyan „hálót” biztosít, amelyhez hozzászervezhetőek egyéb tevékenységek (érdekképviselet, pályaorientáció, közösségi szolgálat, stb.) és komplex rendszerben megtervezett települési ifjúsági munkát tesz lehetővé.
A fiatalokkal, a fiatalok között kell foglalkozni, ott ahol ők megtalálhatóak, így a következőkben két olyan lehetőséget vázolunk fel, amelyekkel ezt megtehetjük. A felkereső ifjúsági munka lényege, hogy nem egy zárt térben gondolkodunk, mint például egy ifjúsági iroda, hanem ténylegesen azokra a közterekre megyünk ki mobil eszközeinkkel,,hu,ahol a fiatalok megtalálhatóak,,hu,ha úgy tetszik bandáznak,,hu,Hiszen a saját környezetükben,,hu,ahol biztonságban érzik magukat könnyebben megszólíthatóak és bevonhatóak az ifjúsági munka folyamataiba,,hu,Az online világtól nem kell félnünk azért,,hu,mert megfoghatatlan,,hu,pont ez lehet az előnye,,hu,a fiatalok előbb megnyílnak,,hu,illetve elérhető közelségbe kerül ezáltal földrajzilag is egy-egy szolgáltatás,,hu, ahol a fiatalok megtalálhatóak, ha úgy tetszik bandáznak. Hiszen a saját környezetükben, ahol biztonságban érzik magukat könnyebben megszólíthatóak és bevonhatóak az ifjúsági munka folyamataiba. Az online világtól nem kell félnünk azért, mert megfoghatatlan, pont ez lehet az előnye: a fiatalok előbb megnyílnak, illetve elérhető közelségbe kerül ezáltal földrajzilag is egy-egy szolgáltatás.