Jó gyakorlatok,,hu,SZIA,,hu,Szakma az Ifjúságért Akadémia,,hu,A Szakma az Ifjúságért Akadémia – SZIA,,hu,egyszerre hordozza magában egy tábor és egy nyári egyetem hangulatát,,hu,A találkozó célja az ifjúságügy,,hu,mint önálló diszciplína és az ifjúsági munka,,hu,ifjúsági szakma,,hu,mint egyedi és mással nem helyettesíthető tevékenység koherenciájának erősítése,,hu,ismertségének és elismertségének formálása,,hu,A program keretében gondolatébresztő,,hu,vitaindító előadások,,hu,több szekció és szabadidős programok váltogatják egymást,,hu,A szakmai egyetem különlegessége,,hu
KOR- TÁRS
Pályaorientációs csoportos foglalkozás kortárssegítőkkel
A Debrecen Megyei Jogú Város Ifjúsági Önkormányzata (továbbiakban: DIÖK) 2008-ban kezdte meg működését. Elsődleges célunk, hogy a debreceni fiataloknak minőségi programokat szervezzünk,,hu,igényeikhez mérten segítsünk nekik,,hu,és hogy képviseljük érdekeiket különböző fórumokon,,hu,Gyakran szervezünk képzéseket,,hu,fórumokat,,hu,ahol a fiatalok nem csak új ismeretekre tehetnek szert,,hu,de gyakran barátságokat is kötnek,,hu,illetve tapasztalatot is cserélnek,,hu,Mint városi ifjúsági önkormányzat,,hu,kiemelt partnereként a Debreceni Ifjúsági Ház is részt vesz a projekt megvalósításában,,hu,A Kor,,hu,Társ pályaorientációs program célja,,hu,A pályaorientációs csoportos foglalkozás célja,,hu, igényeikhez mérten segítsünk nekik, és hogy képviseljük érdekeiket különböző fórumokon. Gyakran szervezünk képzéseket, fórumokat, ahol a fiatalok nem csak új ismeretekre tehetnek szert, de gyakran barátságokat is kötnek, illetve tapasztalatot is cserélnek. Mint városi ifjúsági önkormányzat, kiemelt partnereként a Debreceni Ifjúsági Ház is részt vesz a projekt megvalósításában.
& Nbsp;
- A Kor- Társ pályaorientációs program célja
A pályaorientációs csoportos foglalkozás célja, hogy a pályaválasztás előtt álló tanuló megszerezze a szükséges tájékozottságot a foglalkozások/pályák területén ahhoz, hogy a pályája alakításának aktuális lépéseit tervezni tudja, megalapozza az egyéni kompetenciáikhoz, életpálya-elképzeléseikhez illeszkedő pályaválasztást, a sikeres elhelyezkedés érdekében. Tegye mindezt olyan, életkorban hozzá közel álló középiskolás fiatalok segítségével, akik a leghitelesebben tudják megosztani középiskolai tapasztalataikat, élményeiket.
& Nbsp;
- A Kor- Társ pályaorientációs program célcsoportja
- általános iskolai tanulók, akik pályaválasztási döntés előtt állnak.
Célcsoport, amelynek a program különösen ajánlott
- azok a továbbtanulás előtt álló tanulók, akik általános iskolai tanulmányaikat 3 éven belül befejezik (6-7-8. évfolyam)
- A Kor- Társ pályaorientációs program tartalma
A foglalkozások menete a pályaismeret és a választható helyi középiskolák sajátosságainak ismerete köré fűződik.
A pályaismeret fontosságát nem lehet elvitatni a pályaorientációs folyamatban. Változó világunkban olyan információmennyiséggel kell megküzdeni a pályák világára vonatkozóan, amely nehézséget jelent sok pályaválasztó számára. Tapasztalatok mutatják, hogy a választható pályákkal, szakmákkal való ismerkedést érdemes már a pályaválasztási döntés meghozatala előtt 2-3 évvel elkezdeni (6-7. évfolyam), így kellő idő jut az információszerzésre és a döntés megalapozására.
& Nbsp;
- Tevékenységek, tervezett programok
- játékos vetélkedő: ahol okostelefon segítségével kell a kérdéseket megválaszolni. A gyerekek 5 fős csapatokat alkotnak. Csapatonként egy okostelefonra van szükség, amelyre a gyerekek letöltenek egy online játékprogramot (Kahoot). (Az alkalmazás fut Apple iOS, Android és Windows rendszereken is.) A kérdéseket kivetítjük, a csapattagok pedig közösen kiválasztják a telefonon megjelenő lehetőségekből a helyes választ.
A pályaorientációs vetélkedő célja a pályák világának megismerése. A kérdések megválaszolása közben a tanulható szakmákról és az azokhoz kapcsolódó tevékenységekről, eszközökről gyűjtött információ feldolgozása történik.
Kérdések, melyekkel a tanulók játékos formában találkoznak:
- Milyen szakmákat lehet elsajátítani a helyi középiskolákban?
- Melyek a jellemző feladatok, tevékenységek ezekben a szakmákban?
- Milyen anyagokkal, eszközökkel kell dolgoznia a szakma képviselőinek?
- (szerszámok, műszerek, gépek…)
- Milyenek a munkakörülmények?
- Milyen fizikai igénybevétellel, megterheléssel jár a munkavégzés?
- Milyen környezeti ártalmakkal, hátrányokkal járhat a szakma gyakorlása?
- Milyen egészségügyi követelményeket támaszt ez a szakma?
- Milyen tantárgyakban kell jó eredményt elérni ehhez a szakmához?
- Milyen érdeklődési kör a legelőnyösebb ebben a szakmában?
- Milyen iskolai előképzettségre van szükség?
- Mennyi ideig tart a szakképzés?
- Mit kell tanulni a szakképzés során?
- Milyen az adott szakma társadalmi megbecsültsége?
- Milyenek a kereseti lehetőségek, elhelyezkedési kilátások?
- Melyek a szakképesítéssel betölthető munkakörök?
& Nbsp;
- közönségtalálkozó: meghívunk néhány a szakmát még most tanuló, de már akár országos szakmai versenyeken kiemelkedően szereplő, sikereket elért középiskolás diákot vagy különböző szakmák képviselőit, akiknek a munkája, az elért sikerei, eredményei érdekelhetik és motiválhatják a gyerekeket.Segítségükkel betekinthetünk mesterségeik részleteibe, megismerhetjük szakmájuk szépségeit, de árnyoldalait is. A közönségtalálkozó egy személyes hangvételű, kötetlen beszélgetés, amelynek keretében az érdeklődők választ kapnak kérdéseikre.
& Nbsp;
- filmvetítés: szakmabemutató filmek vetítése, szakmákhoz kapcsolódó kérdések megválaszolása, megbeszélése
- Kor- Társ pályaorientációs program módszertana
A csoportos pályaorientációs foglalkozások eszköze az információnyújtás, a korosztály igényeihez alakított játékos formában, és a megtapasztalt élmények megbeszélése. A gyerekeknek nemcsak az információhoz való hozzájutásra van lehetőségük, hanem annak megvitatására is. Ráadásul mindezt életkorban hozzájuk közel álló középiskolás fiatalok segítségével teszik, de természetesen pályaorientációs szakember felügyeletével.
A foglalkozás eredményeként, felismerik és tudatosul bennük, hogy ismereteik állandó frissítésére, bővítésére van szükség, hiszen csak így tudnak eligazodni a számukra felkínált pályák között, s később a megszerzett ismeretekkel könnyebben léphetnek be a középiskolák világába.