Jó gyakorlatok,,hu,SZIA,,hu,Szakma az Ifjúságért Akadémia,,hu,A Szakma az Ifjúságért Akadémia – SZIA,,hu,egyszerre hordozza magában egy tábor és egy nyári egyetem hangulatát,,hu,A találkozó célja az ifjúságügy,,hu,mint önálló diszciplína és az ifjúsági munka,,hu,ifjúsági szakma,,hu,mint egyedi és mással nem helyettesíthető tevékenység koherenciájának erősítése,,hu,ismertségének és elismertségének formálása,,hu,A program keretében gondolatébresztő,,hu,vitaindító előadások,,hu,több szekció és szabadidős programok váltogatják egymást,,hu,A szakmai egyetem különlegessége,,hu
MINI Ifjúsági Szolgálat
Elméleti háttér
A MINI Ifjúsági Szolgálat 2006-ban alakult,,hu,egyaránt – élő fiatalok számára a továbbtanulásra,,hu,szemléletformálásra,,hu,vagy éppen a kitörésre,,hu,az álmaik megvalósítására,,hu,A megalakulást hosszas tanulmányozás és felmérés előzte meg,,hu,hogy hogyan,,hu, azzal az igényel, hogy az Észak-magyarországi régióban, ezen belül is elsősorban Borsod-Abaúj-Zemplén megyei hátrányos helyzetű térségekbe – kistelepülésekre, zsáktelepülésekre (stb.) – elvigye az információt, fejlesztést, lehetőséget. Ezzel adva esélyegyenlőséget a hátrányos helyzetben – ez esetben földrajzi, szociális, gazdasági (stb.) egyaránt – élő fiatalok számára a továbbtanulásra, szemléletformálásra, vagy éppen a kitörésre, az álmaik megvalósítására.
A megalakulást hosszas tanulmányozás és felmérés előzte meg, hogy hogyan, s mit tegyen a szervezet a fiatalokért,,hu,a kitörését,,hu,az álmok megvalósulásáért,,hu,Így kerültek kapcsolatba a szombathelyi Vasi LOGO-Mobil,,hu,szolgáltatással,,hu,amelyet osztrák minta alapján hoztak létre,,hu,A városi fiatalságot célozták meg,,hu,ahol,,hu,mint tudjuk,,hu,több a kikapcsolódási,,hu,szórakozási,,hu,szabadidő eltöltési lehetőség,,hu,mint egy apró falvas térségben,,hu,EU-s lehetőségek keretein belül ifjúsági cseréken való részvétel biztosítása,,hu,amennyiben szükséges,,hu,egyéni,,hu,személyre szabott tanácsadások lebonyolításában is segítséget nyújtunk,,hu,a megfelelő szervezeteket,,hu,szakembereket segítségül hívva,,hu,szociális munkás,,hu,védőnő,,hu, a kitörését, az álmok megvalósulásáért. Így kerültek kapcsolatba a szombathelyi Vasi LOGO-Mobil[1]szolgáltatással, amelyet osztrák minta alapján hoztak létre. A városi fiatalságot célozták meg, ahol, mint tudjuk, több a kikapcsolódási, szórakozási, szabadidő eltöltési lehetőség, mint egy apró falvas térségben, ahol csak több órányi utazással érhető el nagy(obb) város. A LOGO-Mobil felépítését és szolgáltatási portfólióját adaptálta a MINI Ifjúsági Szolgálat regionális szintre, ezen belül is specializálódva a vidéki, kistelepülési, nagy hátrányos helyzettel rendelkező társági adottságokra.
Alapvető munkamódszere a mobil felkereső ifjúsági munka. Lényege, hogy nem egy fix közösségi térbe várja a fiatalokat és ott biztosít a számukra helyszínt, eszközt, lehetőséget, hanem egy busznyi eszközzel maga megy ki azokra a helyekre, ahol a fiatalok fellelhetőek (pl.: terek, folyópart, játszótér, iskolaudvar, pályaudvar, stb.). Teszi ezt azzal a céllal, hogy a fiatalokat közvetlenül a mindennapi környezetükben és élethelyzeteikben (komfortzónán belül) szólítsa meg. Valamint a fókuszban az áll, hogy azokat a fiatalokat igyekszik elérni a MINI Ifjúsági Szolgálat, akik kiesnek az oktatás és a munkaügy látóköréből, vagyis nincsenek az ellátórendszer egyetlen egy szegmensében sem, holott nekik van rá a legnagyobb szükségük. Ezért is fontos, hogy mobil és ott igyekszik cselekvést indikálni, ahol szükség van rá, vagy ahhoz a legközelebbi szinten.
A felkereső ifjúsági munka során egyszerre több tényezőre kell figyelni ahhoz, hogy egy-egy kitelepülés, megjelenés sikeres lehessen. Ilyenek például az adott helyszín lehetőségei, a fiatalok mindennapjai és élethelyzetük, a szükségletek. Fontos, hogy a Szolgáltatás nem csak úgy, „légből kapottan” végzi a felkereső ifjúsági munkát, hanem a helyi szakemberekkel egyeztetve teszi ezt (pl.: családsegítő, ifjúsági referens,,hu,is támogat,,hu,A támogatási összeget,,hu,valamint a megvalósított programokat tekintve Egerben az egyik legjobban működő ifjúsági helyi rendszer alakult ki,,hu,ez főleg annak is betudható,,hu,hogy főállású ifjúsági referens van,,hu,aki a civil szférából érkezett,,hu,így más megközelítéseket alkalmaz,,hu,Ennek nyomán az ifjúsági koncepciót minden esetben,,hu,előzi meg,,hu,a koncepció összeállításában a terepen dolgozó szakembereken kívül bevonnak fiatalokat is,,hu,valós igényekre épül a koncepció,,hu,Továbbra is szeretnék megvalósítani a,,hu,zenélő fiatalok sorozatot,,hu,illetve rövidesen készül az újabb ifjúsági koncepció,,hu, közösségi tér vezető), hiszen máshogy nem tudna az adott szükségletekre reagáltan megoldási lehetőségeket, információkat és lehetőségeket vinni magával. Hiszen a MINI Ifjúsági Szolgálat célja, hogy egy olyan tiszta profilú, a hazai és európai információs normáknak megfelelő ifjúsági információs és tanácsadó szolgálatot működtessen, melynek feladatrendszerében kiemelt fontosságú a megelőzés. Ennek megfelelően a fiatalok várható problémáinak megelőzése, illetve csökkentése érdekében az alábbi feladatokat kiemelt figyelemmel végzi:
- a helyi igényekhez igazodva működteti és fejleszti az információs szolgáltatásait, eszközparkját, tanácsadási formáit
- a fiatalok számára információ adása a sajátos szükségleteiknek megfelelően,
- a működés által érzékelt és felvetett problémák visszacsatolása, közvetítése a döntéshozók felé, a fiatalokat érintő döntések kedvező irányú befolyásolása érdekében,
- több irányú információ áramlás elősegítése
- közösségfejlesztési folyamatok generálása, koordinálása
- folyamatos programok biztosítása a helyi viszonyoknak megfelelően
& Nbsp;
Gyakorlati leírás
Szolgáltatási területünk elsősorban az Észak-magyarországi régió, kiemelten Borsod-Abaúj-Zemplén megye, de az ország bármely pontján igénybe vehetőek a szolgáltatásaink.
Célcsoportunk igen széles – amellett, hogy elsősorban az úgynevezett NEET fiatalokat próbáljuk elérni, és visszaterelni az ellátórendszerbe -, így nehezen behatárolható korosztályra. Leginkább ott jelenünk meg és olyan módszertannal, ahol szükség van rá, és amire éppen szükség van. Páldául tartunk óvodában egészségnapot, ahol a fogápolás a központi téma, vagy felvilágosító órát általános iskolában alternatív módszertannal. De játszóteret is festünk az ott „bandázó”, azt használó fiatalokkal, gyerekekkel, szüleikkel. Tehát célcsoportunk igen széleskörű, ha nagyon muszáj behatárolni, akkor a 3-30 éves korosztály tagjai kerülnek a munkánk középpontjába, mindegyik a maga specialitásával.
A felkereső munkánk alapja jelenleg 3 mikrobusz, melyeket jól megpakoljuk informatikai eszközökkel, fejlesztő játékokkal, információs anyagokkal a szükségletek szerint. Az animátoraink, önkénteseink pedig különböző nem-formális elemekből álló módszertani gyűjteménnyel érkeznek,hu, szintén a korosztálynak megfelelően. Erre azért van szükség, mert különböző gyakorlatokon keresztül könnyebben megnyílnak a fiatalok, mint közvetlen kérdések által: ráhangolódás, ismerkedés, rávezetés, megoldás, megvalósítása, kiértékelés, visszacsatolás, után követés.
Egy-egy alkalom általában 3-6 óra időintervallumban zajlik, a hatékonyság érdekében javasoljuk 3-5 alkalom megtartását.
Főbb témaköreink:
- információszolgáltatás:
- oktatással, továbbtanulással, felvételi eljárással kapcsolatos tájékoztatás
- kulturális-, szabadidős-, sport programok és rendezvényekről tájékoztatás
- Szociális ellátások, munkaügyi kérdések, hivatali ügyintézésekkel kapcsolatos tájékoztatás,,hu,a megfelelő helyekre irányítás,,hu,diákmunkák és idénymunkákkal kapcsolatos tájékoztatás,,hu,kedvezményes üdülési lehetőségek,,hu,európai uniós mobilitási lehetőségekről tájékoztatás,,hu,közösségi aktivitások generálása,,hu,támogatása,,hu,létrehozás,,hu,koordinálás,,hu,csapatépítések a különböző korosztályok számára,,hu,szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei önszerveződés támogatása,,hu,speciális témák,,hu,fogyatékosság,,hu,anyagi gondok,,hu,szexualitás,,hu,feldolgozása,,hu, a megfelelő helyekre irányítás
- diákmunkák és idénymunkákkal kapcsolatos tájékoztatás
- kedvezményes üdülési lehetőségek
- európai uniós mobilitási lehetőségekről tájékoztatás
- közösségi aktivitások generálása, támogatása:
- közösségfejlesztés: létrehozás, koordinálás, után követés
- csapatépítések a különböző korosztályok számára
- szabadidő hasznos eltöltésének lehetőségei önszerveződés támogatása
- személyes tanácsadás
- prevenció, speciális témák (pl.: fogyatékosság, anyagi gondok, szexualitás, intimitás (stb.)) feldolgozása
- EU-s lehetőségek keretein belül ifjúsági cseréken való részvétel biztosítása
- egyéni tanácsadás:
- amennyiben szükséges, egyéni, személyre szabott tanácsadások lebonyolításában is segítséget nyújtunk, a megfelelő szervezeteket, szakembereket segítségül hívva (pl.: szociális munkás, védőnő, családsegítő, stb.)
Felkészülési szempontok,,hu,Ahogy azt fentebb is írtuk,,hu,nem csak úgy elindulunk és valahová kilyukadunk,,hu,hanem elsősorban felkérések és megfogalmazódott igények alapján érkezünk egy-egy helyszínre,,hu,de mégis fontos,,hu,hogy mi megyünk,,hu,téma megjelölése,,hu,csapatépítés,,hu,Drogprevenció,,sv,felvételi eljárás,,hu,Ezeket figyelembe véve építjük fel egy-egy megjelenés módszertanát és állítjuk össze eszközparkját,,hu,Ez azonban az előre jóval tervezhetőbb folyamat,,hu,menta pl,,en,egy falunapi kitelepülés,,hu,Hiszen szervezetünk ilyen alkalmakkor is felkérhető pl,,hu,gyermek és ifjúsági programok biztosítására,,hu,szabadidős programok tartására,,hu:
Ahogy azt fentebb is írtuk, nem csak úgy elindulunk és valahová kilyukadunk, hanem elsősorban felkérések és megfogalmazódott igények alapján érkezünk egy-egy helyszínre, de mégis fontos, hogy mi megyünk, s nem hozzánk jönnek egy állandó nyitva tartással rendelkező helyre.
A felkérések általában konkrétak, korosztály vagy téma specifikusak. Ezek alapján szükséges megtervezni egy-egy alkalom eszközparkját, módszertani elemeit.
- Alapinformációk:
(melyek nemcsak a mobil ifjúsági felkereső munka alatt fontosak)
- létszám
- résztvevők életkora
- van-e előzetes információjuk az adott témáról, milyen mértékben
- helyben segíti-e valaki a munkájukat, ha igen, ott lesz-e a foglalkozásokon
- foglalkozásra fordított időtartam
- nyílt vagy zárt tér, annak felszereltsége
- voltunk-e már az adott közösségben, van-e átfedés a régi és új szereplők között.
- téma megjelölése (pl.: csapatépítés, drogprevenció, felvételi eljárás, stb.)
Ezeket figyelembe véve építjük fel egy-egy megjelenés módszertanát és állítjuk össze eszközparkját. Ez azonban az előre jóval tervezhetőbb folyamat, mint pl. egy falunapi kitelepülés. Hiszen szervezetünk ilyen alkalmakkor is felkérhető pl. gyermek és ifjúsági programok biztosítására, szabadidős programok tartására. Ilyenkor elsősorban olyan eszközökkel,,hu,óriás társas/színező,,hu,kvízek,,hu,labdajátékok,,hu,kézműves elemek – készülünk,,hu,amelyeket egyszerre többen is igénybe tudnak venni korosztályi megkötés és felkészültség nélkül,,hu,Azonban itt is fontos a megszólítás és bevonás,,hu,az esetleges helyi,,hu,korosztályi problémák monitoringozása,,hu,Egy szabadidős kitelepülés alkalma például jó lehetőség a települési viszonyok,,hu,helyzetek felmérésére,,hu,amelyek a későbbi munkánk során beépíthetőek,,hu,Figyelmeztetés,,hu,Óva intünk mindenkit attól,,hu – óriás társas/színező, kvízek, labdajátékok, kézműves elemek – készülünk, amelyeket egyszerre többen is igénybe tudnak venni korosztályi megkötés és felkészültség nélkül. Azonban itt is fontos a megszólítás és bevonás, az esetleges helyi, korosztályi problémák monitoringozása. Egy szabadidős kitelepülés alkalma például jó lehetőség a települési viszonyok, helyzetek felmérésére, amelyek a későbbi munkánk során beépíthetőek.
Figyelmeztetés
Óva intünk mindenkit attól, hogy megfelelő módszertani tudás és szakmai felkészültség nélkül belevágjon egy mobil felkereső ifjúsági munkát végző tevékenységbe,,hu,hiszen a leírtak alapján az oly egyszerű,,hu,Kiemelten fontos az animátorok,,hu,önkéntesek,,hu,programvezetők szociális és a mentális felkészültsége,,hu,Hiszen megrázó élethelyzetekkel és körülményekkel találkozhatunk,,hu,amelyek feldolgozását vagy éppen megoldását szükséges támogatunk a rendelkezésünkre álló eszközök segítségével és a szervezeti lehetőségeinkhez mérten,,hu,Letöltve,,hu, hiszen a leírtak alapján az oly egyszerű. Kiemelten fontos az animátorok, önkéntesek, programvezetők szociális és a mentális felkészültsége. Hiszen megrázó élethelyzetekkel és körülményekkel találkozhatunk, amelyek feldolgozását vagy éppen megoldását szükséges támogatunk a rendelkezésünkre álló eszközök segítségével és a szervezeti lehetőségeinkhez mérten.
[1]https://mindengyerek.hu/bemutatkozik-a-logo/(Letöltve: 2020. január 8.)